Welke EHBO Koffer heb ik nodig voor mijn bedrijf?

Als bedrijfseigenaar is het van groot belang om jouw medewerkers en klanten te beschermen en veilig te houden. Een van de belangrijkste hulpmiddelen om dit te realiseren is een EHBO-koffer. Maar welke EHBO-koffer heb je nodig voor jouw bedrijf? In deze gids vertellen we je alles wat je moet weten om de juiste EHBO koffer te kiezen.

De eerste stap bij het kiezen van een verbandkoffer  is het bepalen van de grootte van jouw bedrijf en de aard van de werkzaamheden die worden uitgevoerd. Het is belangrijk om te weten hoeveel medewerkers je hebt en wat hun taken zijn, zodat je kunt bepalen welke EHBO-koffer het beste past bij jouw specifieke behoeften. De EHBO koffer volgens de laatste normering van het oranje kruis is geschikt tot 25 personen. 

Daarnaast is het belangrijk om te overwegen of jouw bedrijf bijzondere risico's heeft, zoals risico's op brandwonden, oogletsels of chemische brandwonden. In dat geval is het aan te raden om een EHBO-koffer te kiezen die specifiek is ontworpen voor deze risico's. Ten slotte is het belangrijk om ervoor te zorgen dat de EHBO-koffer goed gevuld is en up-to-date blijft. Zorg ervoor dat je de koffer regelmatig controleert en vervang de items die verlopen of beschadigd zijn. De vuistregel betreft dat er binnen 30 seconden eerste hulp verleend moet worden op locatie.

Welke BHV koffer in uw branche?

Zoek in onze branchewijzer welke EHBO koffer en EHBO hulpmiddelen geschikt zijn in uw sector of branche.

Zorg voor een veilige werkplek met de juiste EHBO Koffer voor jouw bedrijf

Een EHBO-koffer bevat verschillende producten om  eerste hulp te bieden bij ongelukken en verwondingen. Hieronder staan enkele veelvoorkomende producten die je in een EHBO-koffer kunt vinden:

1. Verbandmateriaal, zoals pleisters, hechtstrips, verbanddoek en windsels.

2. Instrumenten, zoals verbandscharen, een puntpincet en een verbandschaar.

3. Medicijnen, zoals pijnstillers, antihistaminica, brandwondengel en zalfjes.

4. Desinfectiemiddelen, zoals betadine en reinigingsvloeistof.

5. Materiaal voor reanimatie, zoals AED en mond-op-mond beademing bescherming. (beademingsdoekje)

6. Andere producten, zoals thermometers, bloeddrukmeter en verbandmiddelen.

Houd er rekening mee dat het type EHBO-koffer en de inhoud hiervan kan verschillen afhankelijk van de branche, de omgeving en het aantal personen waarvoor de koffer bedoeld is.

Zorg dat je bedrijf klaar is voor noodgevallen met de juiste EHBO-koffer

Is een EHBO koffer genoeg voor elke organisatie? Dit hangt per organisatie af. Bij bijvoorbeeld een sportclub is het verstandig naast een EHBO trommel ook extra coolpacks op voorraad te houden en bij een werkplaats waar veel met stof gewerkt wordt om een Oogdouche op te hangen. De BHV koffer volgens de laatste normering van het oranje kruis voldoet aan de laatste richtlijnen en is uitermate geschikt voor elk bedrijfspand, kantoorpand, school of magazijn. Geschikt voor elke BHV-er.

Moet ik de EHBO koffer laten keuren?

Het is verplicht om de EHBO koffer te controleren om deze up-to-date te houden. U mag dit zelf doen en het wordt aangeraden om dit een of tweemaal per jaar te doen. Zoek met onze controlelijsten gemakkelijk op welke artikelen u mist of vervangen moeten worden.

TIP: Let goed op welke vulling u nodig heeft bij welke verbandkoffer. Voor de bouw/werkplaats wordt vaak een A-vulling aangeraden en voor een magazijn/kantoorpand de BHV vulling volgens de laatste normering van het Oranje kruis.

Op zoek naar hulpmiddelen voor uw sector maar u weet niet wat u nodig heeft? Check onze branchewijzer ! Neem contact met ons op via + 31 182 391 210 of via de e-mail, chat & whatsapp waar onze deskundige medewerkers graag advies geven over de mogelijkheden of benodigde hulpmiddelen bij u op locatie!