Wat betekent BHV?

BHV staat voor Bedrijfshulpverlening. BHV is de verzamelnaam voor maatregelen die bedrijven treffen om het personeel en bezoekers bij brand, verstoringen en noodgevallen zo snel mogelijk in veiligheid te brengen en te houden. Het beleid en de uitvoering hiervan wordt beschreven in een Bedrijfshulpverleningsplan of ook wel een RI&E genoemd. (Risico, inventarisatie en evaluatie)

Waar staat bedrijfshulpverlening voor?

Bedrijfshulpverlening (BHV) is de organisatie en uitvoering van hulpverlening binnen een bedrijf, instelling of organisatie. Het doel van BHV is om snel en adequaat te kunnen handelen bij calamiteiten, ongevallen en noodsituaties en zo de gezondheid en veiligheid van werknemers, bezoekers en andere aanwezigen te waarborgen. BHV-teams bestaan vaak uit een aantal geselecteerde en opgeleide werknemers, die specifieke verantwoordelijkheden hebben en beschikken over de benodigde middelen en hulpmiddelen om hulp te verlenen.

Wat doet een bedrijfshulpverlener?

Een bedrijfshulpverlener (BHV'er) is een persoon die binnen een organisatie opgeleid is om in geval van noodgevallen adequate eerste hulp te verlenen en een brand te blussen. De BHV-er heeft de verantwoordelijkheid om in crisis situaties snel en effectief te handelen en te helpen bij het evacueren van het gebouw. Het doel van BHV is om de veiligheid en gezondheid van werknemers, bezoekers en andere mensen binnen de organisatie te waarborgen.

Zorg met de juiste BHV vestjes, dat iedereen goed zichtbaar is en dat iedereen weet wie welke functie bekleed binnen het bijv. ontruimen van een gebouw.

Wat zijn de 5 basisregels betreffende BHV?

Er zijn geen specifieke "5 basisregels" voor bedrijfshulpverlening (BHV), maar er zijn enkele belangrijke aspecten waar BHV-ers op moeten letten:

1. Veiligheid voor alles: de veiligheid van de BHV-er en die van anderen moet altijd voorop staan.

2. Snelle en effectieve actie: BHV-ers moeten snel en effectief handelen bij een noodsituatie.

3. Deskundigheid: BHV-ers moeten voldoende opgeleid en getraind zijn om de juiste acties te ondernemen.

4. Samenwerking: BHV-ers moeten goed samenwerken met andere hulpverleners en de brandweer om de best mogelijke resultaten te bereiken.

Voorbereiding: BHV-ers moeten voldoende voorbereid zijn op een noodsituatie, bijvoorbeeld door regelmatig oefeningen en het bijhouden van de uitrusting en de EHBO hulpmiddelen als een EHBO koffer, brandblusser, oogdouche of bijvoorbeeld bij een sportvereniging of evenement coolpacks of de juiste verbandtas.

Op zoek naar hulpmiddelen voor uw sector maar u weet niet wat u nodig heeft? Check onze branchewijzer ! Neem contact met ons op via + 31 182 391 210 of via de e-mail, chat & whatsapp waar onze deskundige medewerkers graag advies geven over de mogelijkheden of benodigde hulpmiddelen bij u op locatie!